För att musikaliskt samspel och samförstånd ska fungera optimalt så måste alla, oavsett inriktning, få tillgång till samma teoretiska och praktiska kunskapskällor. Rytmiskt Gehör tar sikte på helheten.
Det florerar ofta en uppfattning om att trummisar och slag-verkare är de som håller på med rytmik och därför också är de som i huvudsak ska studera detta ämne. Men fundera över hur mycket rytm som finns i en utskriven saxofonstämma i förhållande till en virveltrumstämma… Alla musiker har lika mycket användning för rytmik, och hur rytmiken ser ut skiljer sig i första hand från sammanhang till sammanhang och uttryck till uttryck. Rytmiskt Gehör tar avstamp i teoretiska förklarings-modeller, går via strukturlyssning i olika genrer för att till sist landa i olika former av ensemblespelsövningar. Dessa kan ta sig uttryck i allt från att deltagarna klappar eller använder rösten till att samspela med varandra på sina huvudinstrument. Ofta ligger improvisationen i fokus eftersom denna form av komponerade i nuet är en av de mest direkta former för att på ett kreativt sätt ta fram en musikalisk struktur inom en viss ram. Harmoniken och melodiken i övningarna är aldrig svårare än att fullt fokus ska kunna läggas på aktuellt rytmik/metrik.
Rytmiskt Gehör anpassar sig till olika skol- och studieformer. Dessutom finns möjlighet för lärare att fortbilda sig i ämnet.
Rytmiskt Gehör har många års praktisk erfarenhet i olika pedagogiska sammanhang. Anpassning kan utan problem ske gentemot elever vid gymnasier, folkhögskolor och musikhög-skolor. Fortbildning finns även för lärare oavsett skolform. De grundläggande teorierna och verktygen ser ofrånkomligen ut på ett visst sätt – däremot finns stora möjligheter att skifta dess variabla innehåll för att de praktiska övningarna ska lägga sig på en vettig nivå gentemot deltagarna. Dessa ”universella” teorier och verktyg kommer deltagarna själva att i efterhand kunna utveckla i vilken riktning och till vilken svårighetsgrad de själva önskar.
Rytmiskt Gehör innefattar mycket mer än bara polyrytmer och sammansatta taktarter. Ta del av den röda tråd som löper genom så många spännande musikaliska aspekter!
Vårt musikaliska gehör baseras på kultur, vår uppväxt och våra erfarenheter. Vad en viss person uppfattar som "normalt" och enkelt kontra "onormalt" och svårt behöver nödvändigtvis inte gälla spelkompisen. Genom att studera gehör tillsammans kan vi stärka och inspirera varandra! Vad upplever vi som symmetri kontra asymmetri inom periodkänslan och hur många olika faktorer spelar in? På vilket sätt hänger grundläggande studier i metrik ihop med underdelningar, timing och olika former av taktarter? Hur räknar man egentligen ut en polyrytm och måste den alltid hänga ihop med en förutbestämd taktart? Hur kan vi återanvända vår grundläggande känsla för starka- och svaga taktdelar samt on- och off-beats för att hjälpa oss greppa svåra polyrytmer? Vad skiljer en polyrytm från en polymeter och hur kan vi använda dessa strukturer i vårt musicerande och komponerande? Mängden frågor kanske ter sig skrämmande, men Rytmiskt Gehör följer systematiskt en röd tråd genom de olika ämnena och tar alltid avstamp i de enklaste övningarna för att tydligast belysa de olika aspekterna.
Definitioner är exakta beskrivningar av olika termer inom ämnet för rytmiskt gehör, så som puls, rytm, underdelning, polymeter etc.
Faktarutorna ger värdefull information om olika företeelser som dels hjälper till att hålla ordning på olika termer, dels knyter samman eller särskiljer fakta när så behövs.
Verktyg är diverse kreativa förslag på hur vi kan öva och arbeta praktiskt med det rytmiska gehöret. Verktygen kommer ofta i form av olika sorters övningar.