Inom ämnet rytmiskt gehör ryms långt fler avdelningar än polyrytmik och sammansatta taktarter. Här ryms periodkänsla och hur vi kan öva upp den i olika sammanhang. Här ryms rytmikens samspel med melodik och harmonik. Här ryms metrikens funda-mentala byggstenar vilka lägger grunden för vår timing och förmåga att spela i olika taktarter. Här ryms olika former av överlagringar som polyrytmik och polymetrik. Här ryms frasers förmåga att framstå i olika skepnader i förhållande till den grundläggande metriken, med mera, med mera.
Det florerar ofta en uppfattning om att trummisar och slagverkare är de som håller på med rytmik och därför också är de som i huvudsak bör studera detta ämne. Men fundera över hur mycket rytm som vanligen finns i en utskriven saxofonstämma i förhållande till en virveltrumstämma… Alla musiker har lika mycket användning för rytmik, och hur denna rytmik ser ut skiljer sig i första hand från sammanhang till sammanhang och uttryck till uttryck. Om studiet av rytmik blir för obalanserat mellan de olika instrument-grupperna så kommer den musikaliska förståelsen och samspelet mellan dessa musiker att bli lidande.
Rytmiskt Gehör erbjuder en peda-gogisk helhet som innefattar alla de viktiga aspekterna av rytmik och metrik. För att studierna ska kunna omsättas i så stort mått av kunskap och färdighet som möjligt så måste tanke och känsla aktiveras på bredaste front. Därför pendlar Rytmiskt Gehör mellan teori-studier, musiklyssning (i vissa samman-hang ofta kallat strukturlyssning) och praktiskt ensemblespel. Musikalisk improvisation är ett medel för att på direktaste sätt hålla koll på vart man nått i fråga om förståelse, spontanitet och kreativitet inför ämnet.
Vad som sagts om
Eftersom workshopen är så givande och så uppskattad av studenterna, bokar vi den regelbundet.
– Håkan Rydin, pianist/kursledare vid jazzutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö
Värdefulla redskap för improvisations-musiker. Bra presentation och gediget arbetsmaterial. Rekommenderas!
– Lasse Fhager, Lärare på trumset och slagverk vid Musikhögskolan i Örebro/ Frilansmusiker
Aldrig tidigare har någon lyckats åskådlig-göra rytmik och polyrytmik så tydligt, pedagogiskt och inspirerande. Dessutom medföljer ett digert övningskompendium till stor glädje och nytta både för studenter och lärare. Rekommenderas å det varmaste!”
– Thomas Jäderlund, Kursledare/universitets-adjunkt vid Högskolan för Scen och Musik, Göteborgs Universitet/Frilansande musiker och kompositör
Rytmiskt Gehör är en sedan länge väl beprövad pedagogisk helhet som kommer i flera skepnader. Musikgymnasier och folkhögkolor har haft kursen löpande. Folkhögskolor och musikhögskolor har haft enskilda workshops eller en serie om flera workshops. Lärare vid bland annat musikhögskolor har fortbildat sig enskilt eller vid större föreläsningar och seminarier.
Ett välbeprövat koncept.
Rytmiskt Gehör utmärkt för elever vid musik-
Ett ämne att växa i.
Vid varje workshop och föreläsning medföljer ett arbetsmaterial vilket möjliggöra för deltagaren
att vidareutvecklia sina kunskaper.